Wednesday, January 18, 2006

Kenapa Pindah?

Apabila aku membuat keputusan untuk berpindah/bertukar unit pada masa itu majoriti rakan sekerja aku beranggapan aku pindah kerana dah tak sebulu dgn bos aku Sally ketika itu. Memang ujud salah faham antara aku dengan bos aku Sally tapi aku tidaklah membuat keputusan nak pindah semata-mata pasal ni…Walaupun aku berselisih faham tapi tak pernah wujud perasaan benci aku terhadap dia…Dengan kata lain..dalam aku marah tu..masih ada perasaan simpati yang mendalam terhadap dia..kerana sikap dia yang cepat b***ksa***a terhadap org lain. Sebagai kawan sudah semestinya aku tak harap dia bersikap begitu…

Aku ambil keputusan nekad nak pindah ialah pada 28/8/2003..selepas kami ada dinner dengan consultant, our DG..Y, our former director, MAN and org dari Pan Cent…..sebab peristiwa malam tu..buat aku fikir banyak hal…so aku pindah di atas sebab-sebab berikut
• Aku nak cari cabaran baru
• Aku perlu expose diri aku dgn berbagai ragam manusia dan persekitaran kerja yg berbeza
• Aku nak tolong boss aku tu nanti…..dalam banyak hal so aku kena buat persediaan….
• Dan lagi…dan lagi tak perlu aku tulis semuanya…

Tujuh tahun bukanlah satu jangkamasa yang singkat berada disatu tempat kerja tentunya menjanjikan terlalu banyak kenangan dan pengalaman. Jika tidak kerana pertukaran aku dari A**C ke E** tentunya keyakinan aku untuk menyatakan apa yg aku fikir tidak diperolehi. Pertukaran tersebut merupakan sebuah anjakan paradigma untuk membolehkan aku melihat dunia lebih luas, mengkaji value diri sendiri (adakah aku tahan dgn situasi yg mana most of the staff suka curi tulang..etc..so far alhamdullilah..aku masih lulus ujian tu)..dan banyak lagi.

Sewaktu aku di A**C tembok kemaluan aku terlalu tebal sehigga aku kurang “speak my mind”. Apabila peluang utk aku bertukar ke E** aku rasa inilah peluangnya utk aku roboh kan sikit tembok itu…pada mulanya aku juga was-was dgn keputusan yg aku buat. Terutamanya setelah berbagai cerita negative yg aku dengar tentang bos baru aku CYM. Dengan bekerja dgn bos baru CYM..aku harus melakukan setiap perkara sendiri..dan tembok tebal yang mengelilingi aku mula pecah sedikit demi sedikit…..(Selepas 2 tahun..aku rasa tak adalah CYM ni teruk sangat…aku tak kisah pasal personal dia..aku tak rasa rugi..pun setakat ini).

Bercerita tentang cabaran, setelah 7 tahun berada di A**C cabaran yang aku perolehi semakin kurang mencabar. Entah dimana silapnya sedangkan projek yg aku buat tak kemana juga. Mungkin juga kerana aku merasakan sudah terlalu selesa dan menyebabkan aku kurang ambil inisiatif untuk mencari cabaran baru..Ia juga mungkin kerana sifat persekitaran sekeliling yang tidak banyak berubah dan agak static. Oleh yg demikian aku harus mencari cabaran baru..

No comments: