Monday, July 17, 2006

Membina Jambatan-satu keperluan

Ini adalah kisah dua adik-beradik yg sebelum ini hidup rukun bersama, saling tolong menolong tanpa sebarang masalah. Namun kerjasama yang akrab itu kini telah retak. Segala-galanya bermula dgn silap faham picisan yang kemidiannya bertukar menjadi perbezaan pendapat. Dan akhirnya meledak dalam bentuk kata-mengata dan tuduh-menuduh.Mereka saling berdiam diri tidak bertegur sapa.

Suatu pagi seseorang mengetuk rumah si abang. didepan pintu berdiri seorang lelaki membawa yang berisi perkakasan tukang kayu. "Maaf tuan, sebenarnya saya sedang mencari pekerjaan," kata pria itu dengan ramah."Barangkali tuan berkenan memberikan beberapa pekerjaan untuk saya selesaikan."

"Oh ya!, memang ada. Kau nampak ladang pertanian di seberang sungai sana. Itu adalah rumah tetanggaku..yg juga adikku. Minggu lalu, dia mengorek permatang dengan buldozer lalu mengalirkan airnya ketengah padang rumput itu sehingga menjadi sungai yang memisahkan tanah kami.

"Barangkali ia melakukan itu untuk mempersendakanku, tapi aku akan membalasnya lebih setimpal. Di situ ada longgokan kayu. Aku ingin kau membuat pagar yg tinggi sehingga aku tidak perlu lagi melihat rumahnya. Pokok pangkalnya, aku ingin melupakannya." Kata tukang kayu, "Saya faham. Belikan saya paku dan peralatan akan saya kerjakan sesuatu yang boleh membuat tuan berasa senang."

Kemudian si abang pun pergilah ke kota utk membeli keperluan tukang kayu tersebut. setelah menyerahkan barang-barang itu kepada tukang kayu, si abang meninggalkannya bekerja sendirian. Sepanjang hari tukang kayu bekerja keras mengukur, mengergaji dan memaku. Pada senja harinya, ketika si abang itu kembali, tukang kayu baru saja menyelesaikan pekerjaannya. Terbeliak biji matanya melihat hasil kerja tukang kayu itu. Sama sekali tidak ada pagar kayu sebagaimana yg dimintanya. Namun yg ada hanyalah sebuah jambatan yg menghubungkan ladang miliknya dengan ladang adiknya.

Jambatan itu begitu indah sekali dgn tangga bertingkat2 yg tersusun rapi. Dari seberang sana, terlihat si adik bergegas berjalan menaiki itu dgn kedua2 tangan terbuka lebar. "Abangku, kau sungguh baik hati mahu membuatkan jambatan ini. Padahal sikap dan kata-kataku menyakitkan hatimu. Maafkan aku, abang," kata si adik kpd abangnya.

Dua bersaudara itu pun bertemu ditengah2 jambatan, saling berjabat tangan dan berpelukan. Melihat itu, tukang kayu pun mengemaskan peralatan bertukangnya utk pergi.

No comments: