Saturday, May 31, 2008

Refleksi Diri

(i)
Sedar tidak sedar, sudah setengah tahun masa berlalu. Dalam tempoh itu sudah tentu pelbagai perkara berlaku sama ada gembira atau sedih. Kehidupan hari ini dipacu roda materialis yg deras. Sepanjang masa kita berlari dihambat cita-cita duniawi. Ada ketika kerana terlalu ghairah mengejar, kita alpa dengan hakikat bahawa dunia ini hanya satu pinjaman

Hari ini, inilah detiknya saya mengenang dan menoleh ke belakang sesekali perjalanan hidup ini. Heningkan diri dan minda. Lihat sekeliling, kiri dan kanan, kemudian menimbang semua prioriti-prioriti dalam hidup. Apa yang saya mahu? Secara relistiknya saya tidak akan dapat semua perkara. Ya! saya mesti selektif.


(ii)
Yang belum tercapai sepenuhnya

Sewaktu dulu, semasa dipermulaan kerjaya, saya selalu berangan-angan yang saya akan menulis kertaskerja teknikal tentang penyelidikan saya. Sekali-sekala membentang di persidangan mahu pun seminar yang berkaitan. Pada waktu yg sama bos saya akan mempromosikan teknologi dengan cara bersesuaian (tlh saya fikirkan tapi tak pernah beritahu kpd beliau). Saya selalu terfikir yang satu hari nanti unit itu akan dijadikan sebagai power-brand utk organisasi. Saya masih ingat lagi soalan terakhir yang ditanya oleh Ketua Pengarah kpd saya semasa kali pertama saya ditemuduga untuk kenaikan pangkat. Tetapi ketika itu saya reserved jawaban sebenar saya. Walaupun di bahagian yang berbeza tapi saya tetap dpt melakukan apa yang saya rancang dulu. Ini memberi keyakinan kpd saya mungkin apa yang saya rancang itu baik utk semua biarpun KP sudah bertukar orang.


(iii)
Asalkan kau mahu dongak ke langit
Sabar dalam hati
Yakin dalam jiwa
Bintang itu upaya kau punyai
Upayalah hati
Upayalah minda
Upayalah jiwa

No comments: