Wednesday, February 01, 2006

Buruk Sangka

Tadi aku menonton kisah benar berjudul “Dendam memakan diri” sebenarnya aku jarang menonton TV3 ni…tapi tak ada apa nak buat lagipun hari ni aku letih sikit sebab puasa then aku jogging pulak pagi tadi itulah penat sikit..

Kisah benar ini mengisahkan Hawa seorg janda yg tinggal bersendirian. Satu hari dia jatuh sakit sepanjang dia sakit tu..segala urusan makan minum diuruskan oleh adiknya Hasnah. Hasnah cuba membawa Hawa ke hospital tetapi beliau tidak mahu..kerana beliau bimbang segala harta dan wangnya akan hilang sekiranya dia kena tinggal dihospital. Sakit Hawa berlarutan..sehinggalah satu hari Hamdan adik lelakinya berjaya memujuk beliau ke hospital. Semasa ketiadaan Hawa, Hasnah memutuskan utk tolong mengemas rumah kakanya itu, kerana bg beliau inilah saja yang boleh beliau membantu kakaknya. Disebabkan sakit berlarutan menyebabkan Hawa terpaksa tinggal selama beberapa hari di hospital oleh itu Hawa terpaksa memberi tahu Hamdan tentang wang berjumlah RM10,000.00 disimpan didalam biliknya.Walau bagaimanapun itu tidak dijumpai oleh Hamdan oleh itu mrk berdua menuduh Hasnah yg mencurinya. Hamdan memaksa Hasnah mengaku akan perbuatannya. Sehinggalah satu hari Hawa dan Hamdan berjumpa bomoh agar org yg mencuri duitnya itu mendapat balasan yg setimpal. Selepas jumpa bonoh itu..tiba-tiba Hawa diserang kepanasan..sampai berguling-guling…pada masa tu dia terpegang duit yg dia simpan dalam bantalnya….dan Hawa telah menjadi macam org tak siuman. Walau bagaimanapun Hasnah telah menghilang diri kerana berkecil hati dgn tuduhan itu. Pada masa tu Hamdan pun insaf.

Kisah ini juga mengingatkan aku tentang bos lama aku yg cepat sangat buruk sangka….ada ke patut dia kata aku jeles dgn staf keling tu…dan kononnya aku jeleslah dgn sapa-sapa jd assistant dia…nak buat apa entah…Aku marahlah tapi dalam hati aku kesian juga ngan dia…..sbb berperangai mcm tu.

Moral of the story: Jgn berburuksangka terhadap sesuatu yg kita tak pasti.

No comments: