Sunday, February 19, 2006

Terkilan


Kira-kira dua minggu yang lalu aku agak terkilan dengan sikap rakan ku Z*******. Dia bukanlah rakan rapat aku…Pada pandangan aku dia seorang kawan yang opportunist. Walau bagaimana pun aku masih boleh tolerate dengan beliau kerana setiap kali aku menolongnya aku akan menanggap aku menolong SA. Lagi satu dia jauh lebih senior dari aku….performance dia pun biasa-biasa saja macam aku jugak. Cuma ada satu yang paling aku tak berpuas hati sebab ada sekali tu dia overclaimed sesuatu fakta…sehingga jadi tidak benar..mungkin dia excited nak dpt award kut…..(tak payahlah aku tulis pjg pasal ni..nanti ada pulak yg mengatakan aku jealous..)

Begitulah lumrahnya, orang akan berbohong diatas berbagai alas an. Kebanyakkannya berbohong untuk kepentingan sendiri. Tidak kurang juga untuk menjaga hati orang..malah ada yg memang sudah jadi tabiat. Memang susah untuk mendapatkan seorang yang dengan tulus ikhlas sentiasa berterus terang dengan kita. Kadang kala kita pun hanya mahu mendengar orang lain bercakap apa yang kita hendak dengar sahaja. Ini menyebabkan mereka yg berterus terang adakalanya tidak disukai orang lain.

Bagi aku jika aku rapat dengan seseorang itu..lebih-lebih lagi jika aku menyayangi orang itu…pasti aku akan berterus terang dengannya. Aku juga berharap sebaliknya. Walaupun kebenaran kadang kala menyakitkan dan boleh menyebabkan hubungan terganggu seketika tetapi aku yakin satu hari nanti..ia akan merapatkan lagi sesuatu hubungan itu jika kita ikhlas melakukannya


KAWAN

Kata Mak
kawan tu ibarat lebah
habis madu sepah dibuang….

Kata Abah,
kawan tu umpama bunga ros
dipandang cantik dipegang sakit….

Kata Atuk
kawan tu seperti air
terus mengalir…

Kata Nenek,
kawan tu bak bulan
dipuja dan disanjung tapi nun jauh disana…

Kata Abang
kawan tu macam makanan
kawan makan kawan…..

Kata Adik
kawan tu macam biskut
sekejap ada sekejap tak ada…..

Kata saya
kawan tu..tak kisahlah macammana dia
walaupun dia..
Ibarat lebah, bunga ros, seperti makanan,
seperti air, macam biskut
dia tetap kawan…
sekali saya kawan
selamanya dia tetap kawan saya….


No comments: