Monday, April 30, 2007

Apabila Sesuatu Itu Di Anggap Tidak Penting

Masalah merupakan perkara biasa di dalam hidup kita. Kita sepatutnya tidak terlalu membebankan diri dgn masalah yg melanda, kita seharusnya cuba menyelesaikan apa yg berlaku. Setelah selesai barulah kita boleh memahami apa perasaan kita. Suka, benci, menyesal, marah dan sebagainya. Namun ada juga manusia yg suka membiarkan masalah itu, menyakinkan diri seolah2 ia tidak wujud dan mampu selesai dgn sendiri. ada perkara yg akan reda dgn sendiri bila dibiarkan tetapi kebanyakan perkara perlu diselesaikan walaupun sekadar penjelasan.

Contoh terdekat adalah diri saya.......Semasa di sekolah rendah dan menengah sehinggalah dialam pekerjaan, jika saya terasa lemah terutamannya dlm keadaan tertentu, saya tidak pernah cuba mendapat khidmat org yg lebih arif mahupun bercerita dgn kawan/org yg dekat dgn saya. Kerana bagi saya ia akan sembuh dgn sendirinya. Paling lama pun seminggu. Sehinggalah kira2 4 bulan yg lalu..bila kekerapan masalah ini semakin meningkat. Saya ke klinik dgn tujuan mahu tahu apa sebenarnya. Hari ini...saya dah tahu apa puncanya..

Oleh itu, kalau ada sesuatu yg terjadi, jgn biarkan kerana kesannya akan dtg kemudian...

No comments: