Tuesday, February 20, 2007

Adakah Saya Memanjat Tangga yang Betul


Sering kali terjadi, kita berusaha sedaya upaya tanpa putus asa utk memanjat tangga kejayaan. Namun apabila sampai ke puncak, baru kita sedar tangga yang kita panjat adalah tangga yang salah. Maka wujudlah keadaan di mana seseorang yang berjaya pada zahirnya, tetapi terperangkap dgn kejayaan yg dicapai sehingga terpaksa mengabaikan tanggungjawab lain.

Dengan itu saya akan cuba untuk tidak menghadkan usaha untuk lebih memahami. Lebih memahami manusia. Manusia seperti kawan/rakan, sahabat, teman, saudara mara dan lebih utama ahli keluarga. Saya akan cuba memahami mengapa mereka bersikap dan mengapa pula mereka kurang bersikap. Saya juga ingin lebih memahami keadaan. Bagaimana sesuatu keadaan boleh muncul dan memberi kesan kepada manusia lain serta mempengaruhi pandangan saya kepada manusia-manusia terutama manusia yang dekat dengan saya. Kalau saya boleh memahami semua ini barulah saya dapat menghargai semua yang ada. Bila saya mula menghargai sesuatu barulah saya dapat menikmatinya. Maka mudahlah untuk saya memimpin diri ke arah yg lebih selesa dan baik.

Semoga saya dapat memanjat tangga yang betul..

No comments: