Wednesday, October 25, 2006

Bermaaf-Maafan di Hari Raya antara Keikhlasan dan Tradisi

Adakah maaf yg kita pohon itu ikhlas atau sekadar 'lip's service'?..Hanya kita yang tahu.

Saya memang skeptikal tentang keikhlasan bermaafan pada hari raya kerana pada saya kebanyakan ianya bukanlah satu ungkapan yang benar-benar datang dari hati yang ikhlas.

Contohnya..Kita bersalaman minta maaf, kita selalu sebut minta maaf ya, 0-0 OK dan satu pihak lagi akan menjawab, yelah saya pun sama..Apakah dosa kita pada orang itu akan terhapus sebab kita tak cakap pun yang kita dah maafkan orang itu masa kita bersalaman. Kalau bersalaman jarang kita tengok orang salam dgn mengenggam erat dan sebut selawat ke atas Nabi.Termasuk diri saya.

Namun bukan semua kemaafan yang diminta semasa hari raya itu tidak ikhlas..cuma peratusnya kecil sahaja. Kemaafan antara keluarga, anak-anak, kawan rapat lebih menunjukkan keikhlasan. Saya rasa saya bukan jenis yang mudah memaafkan seseorang terutamanya apabila kesilapan yang sengaja dilakukan. Oleh itu saya tidak nampak kenapa saya hanya memaafkan seseorang itu hanya disebabkan hari raya..sebab kalau nak memaafkan tak perlu tunggu hari raya. Walauapa pun ini tak sepatutnya berlaku.. Tapi kita kena ikhlas dengan perkataan kita. Apa yang dilafazkan hendaklah sama dgn perbuatan kita...terutamanya untuk seseorang yg dekat dihati kita. Tak sanggup saya membohongi dia....

2 comments:

Anonymous said...

Selamat Hari Raya Royce
Minta Maaf zahir dan batin...

Moga-moge bertemu di rumah ARC...

royce said...

Selamat Hari Raya 2 u too