Thursday, September 21, 2006

Tamakkah Saya....

Sekiranya.....

1) Saya terus melakukan apa yang saya lakukan sebelum ini sedangkan saya bukan sebahagian dari ahli kumpulan itu lagi.

2) Saya melakukan semua itu semata-mata untuk membawa perkara/projek itu bergerak dgn lebih cepat. Saya lakukan dgn gembira.

3) Saya tidak memberitahu secara terperinci macam mana untuk melakukan kerja itu kerana saya bimbang akan ada org yg tak sepatutnya mengambil kesempatan.

4) Saya tidak menjelaskan apa sebenarnya saya mahukan dari kerja itu.

5) Saya tidak memberitahu org lain objektif subjek itu dipilih..saya biarkan saja org yg mengambilalih kerja itu selesaikan sendiri.


Petikan dari Berita Harian Tentang Sifat Tamak

Setiap manusia mempunyai sifat baik dan sifat buruk. Bagi orang islam, sifat baik dipacu oleh keimanan, ketakwaan dan kemanusiaan manakala sifat baik yang diamalkan oleh bukan islam bersandarkan kepada nilai kemanusiaan

Sifat buruk berpunca daripada nafsu buruk, sifat kebinatangan dan ingkar perintah yang ditetapkan terhadap dirinya. Antara sifat buruk ada dalam diri manusia ialah tamak yang wujud bersama sifat buruk lain seperti angkuh, cintakan dunia, kedekut, pecah amanah dan irihati

Orang tamak sentiasa tidak berasa puas dengan apa dimiliki. Semakin banyak yang diperolehi, semakin dirasakan lapar dan dahaga menyebabkan mereka tidak dapat menikmati kebaikan daripada apa yang dimiliki. Lanjutan itu, kehidupan seharian hanya ditumpukan untuk terus mendapat apa yang diingini sehingga lupa tujuan sebanar hidup didunia ini.

Orang tamak selalu rugi kerana perasaan tidak puas dengan apa yang dimiliki adalah penyakit jiwa yang boleh menyebabkan seseorang hilang kawalan hidup. Sikap tamak lahir daripada tidak bersukur dengan apa dimiliki menyebabkan org tamak tidak peduli halal dan haram serta tidak mahu dipenjarakan oleh hukum dosa pahala.

No comments: