Friday, September 19, 2008

Rajuk

Maafkan aku wahai kawan, walaupun telah lama berlalu namun aku tak bisa melupakan. Tiada lagi kata-kata buat aku menyapa dirimu malah tiada lagi senyum yg ku berikan untukmu, melainkan rajuk yang melecunkan hati.Entah bagaimana mahu dikuburkan ingatan ini, kerana aku benci akan kenangan pahit yang jadi ukiran.

Kelmarin, sewaktu bangkit dari tidur, hati berderum tidak keruan. Entah kenapa tiba-tiba menangis sendirian. Dada seperti dicengkam. Hilang punca. Malamnya tiada mimpi ngeri dilayar tidur. Rupanya aku cuma udang yang merentak di dalam tangguk semata.

Airmata berderaian mengalir di pipi. Aku cuba duduk sambil mulut mengucap tasbih, tapi hati masih sukar dipujuk. Lalu tangan tergerak mencapai tafsir al-Quran di sisi. Aku membelek secara rawak. Dan ini yang aku jumpa, Surah Yunus, 65

65. Janganlah kamu sedih oleh perkataan mereka. Sesungguhnya kekuasaan itu seluruhnya adalah kepunyaan Allah. Dialah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.

No comments: