Sunday, February 03, 2008

Fuad

Fuad seorang pekerja yang bermasalah. Dia selalu hilang di waktu kerja, selalu mengambil cuti sakit, tidak menyiapkan tugas yang diberikan oleh pegawai atasannya. Ada saja cerita yang tidak elok yg sering dibincangkan oleh orang sekeliling beliau. Sehingga pada satu ketika tidak ada lagi orang yang memberi kerja kepada beliau. Dia hanya datang kerja tanpa melakukan apa2 sepanjang waktu pejabat.

Fuad di mata saya. Yang saya lihat sungguh pun dia begitu, tetapi saya percaya dia masih boleh diselamatkan lagi. Begitulah azam saya, walaupun bukan mudah utk saya laksanakan memandangkan saya hanyalah staf yang baru masuk bertugas di situ. Pada saya kita sepatutnya tidak membazir tenaga kerja kerana bukan mudah untuk memberhentikan seseorg kakitangan awam.

Apa yang saya lakukan?

Selepas kursus induksi, saya memberitahu Dr. John, ketua kumpulan saya ketika itu yang saya perlukan seorang kakitangan sokongan untuk membantu saya. Saya katakan saya mahu Fuad bekerja dgn saya memandangkan tiada siapa yg mahukan dia ketika itu. Jawapan yang saya terima..adalah Fuad tak boleh diharap. Walau apa pun saya tetap mahukan dia tolong saya melakukan kerja2 makmal saya.

Sebenarnya bukan senang untuk saya mengawal beliau untuk menjalankan kerja2 yg diberi pada permulaannya. Cuma saya tidak membesarkan isu2 itu kerana saya yakin pada satu hari nanti saya boleh mempengaruhi dia utk melakukan segala tugasan yg diberi dgn baik. Apa yg saya perhatikan punca dia bermasalah di tpt kerja adalah...

  • kewangan
  • anak kecil yang sakit
  • isteri yang masih belajar (dia selalu menggunakan waktu pejabat utk menyiapkan tugasan isteri)
Bagaimana saya menangani beliau?
Untuk permulaan, saya hanya berikan kerja-kerja yang hanya perlukan beliau menunggu beberapa jam. Oleh itu di waktu lapang itu beliau boleh menyiapkan tugasan isteri beliau tanpa keluar pejabat (ini mcm galakkan dia buat kerja lain). Namun saya tetap menyatakan kepada beliau yg saya lebih suka dia membuat hal2 peribadi diluar waktu pejabat.

Setelah dia selesa..tambahkan kerja lain in between menunggu tu sedikit demi sedikit. Untuk membuatkan dia lebih cepat lakukan semua tugasan saya cadangkan dia membantu rakan sekerja, Pn. Anna yg menguruskan bahan kimia dan pelarut melabel dan menyusun agar dia familiar dgn nama dan kedudukan bhn tersebut didlm stor dan boleh mejimatkan masa mencari bhn.

Setelah semuanya berjalan lancar,saya akan cdgkan Fuad bekerja dgn pegawai lain apabila diperlukan utk mengembalikan kepercayaan pegawai2 lain terhadap beliau. Saya galakkan dia volunteer untuk kerja lebih masa apabila loji rintis beroperasi (ni utk duit lebih dia)..Lama kelamaan saya dapati kepercayaan org lain terhadap beliau telah bertambah. Termasuklah ketua unit saya ketika itu..Dr. Sally yg sebelum itu pernah berkata" You percaya ke Fuad buat kerja?" sambil kopek limau mandarin di bilik saya. Alhamdullilah..sekurang2nya kita tidak persiakan tenaga kerja yg ada.

Bukanlah semuanya smooth sepanjang dia bekerja dgn saya. Saya terpaksa memarahinya. Saya terpaksa menulis memo2 amaran. Saya juga memujinya habis-habisan di depan bos saya. Saya tahu kadangkala dia menyampah dgn saya, ttp pd waktu yg sama dia tahu dan maklumi tujuan saya. Benarkan dia menyampah dan membenci saya?

Buktinya, dia selalu menyiapkan semua perkara yg saya mahukan dgn segera walaupun beliau bukan lagi satu division dgn saya dan jika beliau tidak lakukan bukanlah satu kesalahan bg beliau.

1 comment:

Nor Razi said...

bagus la approach ko royce